Thursday, July 14, 2011

Price Tag


Hahahahah (pasan tak? Aku lau tiap mula entry mesti ada ketawa kan??)

Ok ni bukan na cakap pasal tajuk lagu ok?? Ni mau ceritakan ape yang berkaitan dengan price tag atau ‘bahasa kampungnya’ tanda harga.

Yup! Tiap ape yang kita lakukan dan kita jalani dalam hidup kita adalah tanda harga kepada apa yang akan jadi kepada kehidupan kita seterusnya.

Misalan la kan, lau hari ni kita malas-malas, nescaya tak lama, mungkin pada keesokan harinya, kita akan kelam kelibut untuk menyiapkan kerja-kerja yang kita malas nak buat semalamnya. Haa… Paham tak maksud tanda harga di sini?
Macam life kita jugak, Allah itu maha adil. Tiap apa yang kita perolehi, tiap apa yang kita jalani adalah tanda harga kepada apa yang bakal kita perolehi.

Macam aku sekarang. Betul aku telah bertugas jauh dari rumah kediaman dan menerima elaun yang lebih dari biasa. Tapi aku life aku dah tak macam dulu. Yup, itulah maksud aku, tanda harga yang perlu dibayar bila kita menerima sesuatu habuan.

Yup! Gaji aku bertambah sedikit dari sebelum ni. Tapi tak membawa efek apa kelebihan pun disebabkan jarak perjalanan dari opis ke tempat kediaman yang jaraknya bertambah 2 setengah kali ganda dari tempat kerja di KL, cuma macam menambahkan sedikit beban jek. Lagi pulak bekerja di tempat baru nih, suasananya sangat-sangat berlainan dengan suasana tempat kerja aku yang mula-mula.

Mungkin tempat kerja aku yang mula-mula adalah bosan, tapi aku seronok dengan persekitaran.
Kat cini?? Aku kurang seronok melainkan ada kes-kes yang buat aku seronok. Kena marah dengan bos itu biasa. Cuma nasib aku, bos nih jenis tak puas hati jek, ceramah berjam-jam. Tapi kerja aku nak jugak aku perlu ciapkan dalam waktu yang dia mau.

Tambahan pulak, dengan semua cercaan yang kita mmg takleh nak jawab langsung. (sebab pernah aku bercakap sumthing utk bela diri aku, boleh beliau sound “Awak kuat menjawab kan?”) Even utk pertahankan diri pun, aku dah dicop macam-macam, even itu adalah single word since beliau bercakap hamper dua jam sebelumnya.

Camne?

Hahaha.. kat cini gak aku belajar jenis-jenis kasta pekerja yang mana, lau orang itu berpangkat giler tinggi, ko kena la hormat beliau macam nak cium tapak kaki beliau. Even kome adalah bergred 3, dan beliau bergred 4. Jarak satu gred itu telah melambangkan yang kome-kome nih jaraknya macam tingkat satu ngan tingkat sepuluh.

See?? Hahahaha.. banyak perbezaannya dengan opis yang aku kenal dulu. Aku rindukan waktu bekerja dengan bos pertama aku. Even bekerja dengan beliau tak mendatangkan sebarang elaun. Aku seronok bekerja dengan beliau. Banyak yang aku belajar dan banyak perkara berkaitan sahsiah diri yang aku belajar serta terima dan prektiskan.

Dengan beliau, aku mampu siapkan kerja dengan ikhlas tanpa rasa terpaksa. Aku mampu dan willing to do ape sahaja yang beliau perintahkan sebab aku seronok kerja dengan beliau. Sampaikan aku rasa lau aku tak dapat tunaikan permintaan beliau tuh, aku macam doen giler la kecewa dengan diri sendiri, even bos tak pernah nak salahkan aku.

Tapi skang? Sumpah kerja-kerja aku hanya asalkan siap. Tade cikitpun perasaan ikhlas dan bersungguh dalam kerja-kerja yang aku buat. Betul aku macam bz, tapi bz tuh semata-mata nak menunjukkan aku mampu siapkan semua kerja yang bos ni perintahkan. Bukan sebab aku betul-betul nak ciapkan kerja bagi sempurna dan molek semoleknya.

Nampak kan perbezaan? Hahaha.. tak apa la. Aku percaya kepada hukum karma. Mungkin apa yang aku lakukan adalah berkaitan juga dengan dosa-dosa aku di zaman silam dan apa yang aku hadapi adalah kifarah kepada dosa-dosa yang telah lalu.

Panjang lak aku membebel kali nih. Sebab?? Aku tensen ngan loyar-loyar yang bawak kes sosilawati nih, dalam court punya la besar signboard “gunakan bahasa kebangsaan”. Nak jugak menggunakan BI A.K.A Bahasa Penjajah sepenuhnya. Dari aku rajin taip masa kes biacara berlangsung, terus tade mood, hahahaha~~

Ok lah, aku nak wat kije lain plak, surat-surat banyak yang lom aku rekod nih, fail meja ta ciap lagik, Nota bicara?? Pi Lantak!! Hahahaha!! Muntah aku ari-ari ngadap. Daa~~

Bebantal Air Mengeluh Sedikit
Budak Degil

5 comments:

tat!n said...

kak wati ade 40 juta tu.hihiks

Hustler said...

Taty :: 40 juta tuh kasar, bukan secara dalam akaun perseorangan.. tapi nak wat hape!! dah dead kot beliau....

Miss Tasantek said...

redha2.
jangan tensi2. nanti kita sama2 pi mendaftar spital tanjung eh.
life kte tak kan sama setiap masa. ada turun dan naik, itu yang buat hidup kte lebih berwarna. tapi... laluinya dengan redha. memang bengang. mmg rasa tak puas hati, tapi inilah yang kita kena terima. so order lah mee krinting dengan sosej kat old town sambil main wifi ok. kah kah kah..

Hustler said...

Kak long :: Bukan mee kerinting la... mee kenyal... hahahahaha

Miss Tasantek said...

mee kenyal dengan sosej :) bunyi je dah cukup bernafsu kan..weeee..