Tuesday, November 1, 2011

Secara Tibe-Tibe Dan Tidak Kena - Andai Kau Tahu

Suatu hari seorang penceramah terkenal membuka seminarnya dengan cara yang unik.

Sambil memegang wang RM100, dia bertanya kepada hadirin,

“Siapa yang nak duit ini?”.

Kelihatan ramai penonton angkat tangan menunjukkan ramai yang minat.

“Saya akan berikan ini kepada salah seorang dari anda , tapi sebelumnya perkenankanlah saya buat ni dulu.”


Dia berdiri mendekati hadirin. Wang itu diramas-ramas dengan tangannya sehingga renyuk.
Lalu bertanya lagi,

“Siapa yang masih mahu duit ini?”
 
Jumlah tangan yang mengangkat tak berkurang.

“Baiklah,” jawabnya,

“Apa jadinya bila saya melakukan ini?”

Ujarnya sambil menjatuhkan wang itu ke lantai & melenyek-lenyekkan dgn kasutnya. Meski masih utuh, kini wang itu jadi amat kotor,lusuh dan amat renyuk.

"OK, sekarang masih ada yang berminat?”.
 
Tangan-tangan yang angkat ke atas masih tetap banyak.

"Hadirin sekalian, Anda baru saja menghadapi sebuah pelajaran penting. Apapun yang terjadi dengan wang ini, anda masih berminat kerana apa yang saya lakukan tidak akan mengurangi nilainya."

"Biarpun renyuk,lusuh dan kotor, wang ini tetap bernilai RM100 juga."

Dalam kehidupan ini, kita pernah beberapa kali terjatuh, terkoyak, dan dipenuhi kotoran akibat keputusan yang kita buat & situasi yang menerpa kita dalam sesuatu keadaan dahulu.

Dalam keadaan seperti itu, kita merasa tak berharga, tak bererti.
 
Padahal apapun yang telah & akan terjadi,
Anda tidak pernah akan kehilangan nilai di mata mereka yang mencintai anda, 
Lebih-lebih lagi di mata Tuhan.

Jadi walau bagaimana sekalipun keadaan anda, kita masih mempunyai nilai yang tersendiri. Sayangilah diri anda, bertaubat jika membuat dosa, terus berusaha jika gagal kerana diri kita sebenarnya amat berharga.
(Yang nih untuk diri aku sniri)

Dan jangan terlupa kita adalah makhluk Allah yang di pandang sama, hanya iman dan takwa yang membezakan kita.




 Sumber - Pesbuk


-_-''   ~~Wish U Understand This Before~~

Bebantal Air Baru Lepas Membaca.

Budak Degil

14 comments:

mamabetty! said...

wooo..bagus nyer entry ko..engatkn entry ko gile2 jer sumenyer..tp arini agak berguna..kikikiki =)

Hustler said...

Pergh!!! ko punya statement pujie... Hahahahaha... nampak nau aku nih Shaiton2 yang bergelimpangan di kalangan maknosia.. hahahaha!!!

Cik TTK said...

macam tak sangka ko boleh bagi entry ilmiah macam nie..terharu aku dengan perubahan drastik ko nie..

good job...(sambil bertapa)

Hustler said...

Cik TTK :: (Benci la taip nama ko nih!!) Hahahahaha!! hape?? aku dulu sekolah pondak tau?? kang aku bukak kitab, korang sakap aku ilmu sesat.. hahahaha.... muke macam mat rock, tapi citer bab ugama.. kihkihkih..

Weh!! agak2 biler abis bertapa?? Hahahaha!!!

LiaNa YuSoF said...

like!

Hustler said...

Ade ke Button Like?? Kompius~~ (sambil berjalan Kulukilir)

Cik TTK said...

nengok tu, sekolah pon sekolah pon sekolah PONDAKKK mana lah orang nak caye cakap ko mawi oiii..ni je yang baru nak tercaye sikit..hehehe

Hustler said...

Cik TTK (HAish!! Lucah!!!) :: Hape ko nih?? berulang2 nih?? mesti kes byk makan semut nih.. sekolah pon... sekolah pon... ko tawu tak PONDAK tuh ape?? Sila Google ok?? Lalalalala~~~

Cik TTK said...

wei tak main ar makan semut beb, aku makan lipan..semut tu orang sekolah PONDAK je yang makan..hahahaha

ko jangan nak menipu kata ada perkataan pondak eh, aku gugel keluar Pondak indah mall indon je...siot je ko tipu aku kan!(marah sambil kembang2 idung)

Hustler said...

Cik TTK :: Hahahahaha!! dah tau aku pembongak, lagik mau tanya kan?? Hahahaha!! Fadan Muke... ngeh ngeh ngeh ngeh...

Eh2!!?? Lobang idong ke tuh?? Macam terowong nak pi genting jek?? Huahuahuahuahauhua!!!!

Pupel Liyana said...

ehem.. baru perasan entry ni. larikkkkkkkkkkkssssssssss

Hustler said...

Ko dah kenapa Mak andam?? Tawu la on diet, tapi jgn la sampai jumpe aku pon nak lari2.. hahahaha!! joging suda~~~

Cik TTK said...

Ko kutuk lobang hidung aku???cissss pantang nenek kebaya jiran aku tau!!aku memang saja bagi beso lobang idong aku ni standard terowong sejak terowong masuk tibi setiap minggu malam khamis..esok jangan lupa tengok k!kul 10, tibi3!

Hustler said...

Cik TTK :: Hahahahaha.. hape la ko nih, tak mencabar jiwa aku langsong.. Nenek Kebaya Jiran aku kat Gombak. Pastu suh tgk lak citer ngarut, orang kawen ngan antu dalam terowong. Dah macam citer drakula barat jek.. hahahahaah!!!